04 July 2015

Pendapatan vs perbelanjaan sebulan yana.. Kenapa yana BERBISNES??!!

Salam sabtu semua... 
Pernah korang tengok balik perbelanjaan bulanan korang?? 
Ade tak yang tertinggal?? 
Ade yang terlebih or terkurang??

Kali ni yana nak berkongsi dengan semua apa yang yana buat dengan duit gaji yana... 
seminggu or sehari sebelum gaji tiap2 bulan yana hadap jadual ni.. 
Korang tengok kira2 yana setiap kali gaji masuk.. 
Gaji yana  rm2300 sebulan

Loan               rm1114
Kereta            rm963
Pampers          rm150
Susu               rm150
Insuran           rm200
Minyak kete     rm300
Bil hp              rm100
Sewa umah      rm200
Nursery          rm200
----------------------------------------------------------------
TOTAL       =     RM3377


Mana bahagian yang lain....??
Saving ???
Belanja mak ayah ???
Emergency saving ????
Belanja anak2 ???
Zakat ??
Derma ??
Bercuti dgn family??

Gaji yana bertahan sampai ptg jer...balance dah takde da..in fact NEGATIF INCOME!! nak makan pun sakit.. orang tengok yana happy go lucky tp dalam kepala ni mcm2 pikir..mcm mana nk survive sepanjang bulan...

Kenapa yana buat BISNES?? 
Sb yana tau perbelanjaan yana lagi besar dari GAJI yana.. nak beli barang utk diri sendiri pun pikir banyak kali.. sekarang alhamdulillah yana boleh bernafas lega.. 
pendapatan BISNES yana membantu setiap bulan..11hb je yana mampu tersenyum..
 income 5 angka masuk..lebih dari gaji..lebih dr bonus company bagi..
Bulan ni nak raya..bonus 9hb da masuk..lagi happy sebab boleh siap untuk raya..terima kasih mentor2 yg sentiasa tunjuk ajar macam mana nak buat duit raya setiap hari.. masih belum terlewat sape yg nk buat duit raya..

Jangan malu dengan kewangan korang..lagi malu kalau korang tak bertindak.. selamatkan ekonomi keluarga untuk kesengan akan datang.


Yana
0106273397

Entry Terbaru Yana

Event SM/SSM Ogos 2017

Salam semua... Selepas beberapa hari event berlalu baru arini berkesempatan update blog. Award kali ni ada 2 orang rakan kongsi yan...